En heldag i Petra med allergi deluxe på köpet.

Idag har vi spenderat en heldag i Petra, Jordanien.
Petra är så otroligt sagolikt så det liknar ingenting annat. Bland annat Indiana Jones och Terminator 2 är inspelade här.

Petra är ett litet samhälle som uppkommit utifrån en spricka i berget, det är också där vi började dagen. I ungefär 1,5 km promenerar man mellan klippväggar där man faktiskt kan se att om man trycker ihop bergsväggarna skulle de passa ihop lika bra som ett pussel. I bergsväggarna ser man också hur mycket läckra utgrävningar som helst.

Tillslut så tar klippväggarna slut, och framför oss har vi skattkammaren. Helt otroligt vacker, och enorm byggnad. Att man för sjukt mångaa år sedan byggt detta för hand är helt otroligt, jag kan inte föreställa mig det. Med solens glans på gör det nästan platsen magisk. Utsmyckningarna på fasaden är så fruktansvärt detaljrika, och vi har idag pratat om många teorier vad dessa utsmyckningar egentligen gör för nytta. En årskalander är nog det absolut bästa svar jag fick.



När man fortsätter in i det lilla samhället så möts man av en massa gamla gravar, nu pratar vi inte 10-tals gravar, utan snarare 100- och 1000-tals gravar som är byggda i berget, egentligen bara utgrävda gravar i berget. Ju mer pengar du har - desto mäktigare är du - desto mer utsmyckningar ovanför graven och dessutom enorma gravar och gravkammare.

Det som är spännande med dessa gravar är att det ända fram till 1984 bott beduiner i dessa gravar och de har de gjort under en lång tid. Beduiner är de ökennomad folk som är Jordaniens ursprungsbefolkning. Men 1984 så fick de ett eget uppbyggt "riktigt" samhälle, med lite mark och hus av Kungen. In på 1990-talet så flyttade beduinerna tillbaka till dessa gravar, i ren protest då de ville har mer mark och hus av royaliteterna då deras familjer hade utökat sig. Och för att gynna turismen så fick beduinerna vad de ville. Men förstå, det är nyss de faktiskt bodde i de bergen som en gång fungerat som gravar för nabateerna. Idag jobbar beduinerna med att sälja halsband, vykort o dyl i Petra. Samt att köra runt turister som har problem att gå med deras lokala taxis (kameler, åsnor eller hästar).
Manfolket (som min älskade norska skulle ha sagt) är helt otroligt spännande, de har mörkbruna ögon med långa fina ögonfransar, långt svart hår - vissa med pärlor i, sotade ögon, orientalisk klädsel. Helt seriöst så är det kopior av Jack Sparrow, ni vet från Pirates of Caribean. Där kommer de ridande på sina kameler/hästar/åsnor och bjuder med en och annan brud till en romantisk kväll med stjärnskådning, jag förstår att brudar smälter och åker med på en av dessa omtalade nätter och faktiskt blir kvar i beduinlivet... Finns levande bevis vars son jag såg idag ;)

Dessvärre så blev jag drabbad av otrolig jävla allergi från dessa "taxis" som går inom Petra. Så ligger fortfarande o snorar, nyser o känner mig sjukt tung i huvudet. OCh jag red inte ens på dom, jag har promenerat från kl 8-17.30 KONSTANT idag. Snabb beräkning så har jag säkert gått omkring 3 mil idag, minst. Och det är inte raksträcka direkt, nej nej, rejäl terräng skulle jag nog kalla det, både uppför och nedför. Berget vi besteg kom vi nog fram till att det låg omkring 1600 möh. Lägg till stekande sol, ökentorrhet och en temperatur omkring 35-40 grader ;)

Oavsett hur jag försöker skriva, vilka bilder jag tar (lovar mer bilder, men har inte kabeln nu) eller vilka filmer jag kan visa er går det inte att beskriva, man måste verkligen uppleva Petra. Det lovar jag!

Kommentera här: