längre update :D

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för enormt dålig uppdatering, men får dessvärre skylla på att det inte finns tid. (eller internet i min lägenhet)

Jag har det hur bra som helst, bortsett från en magkatarr som har spökat rätt rejält de senaste 4 dagarna, men har fått medecin, så snart är det nog också ett minne blott.. Hoppas vi iaf.

Men, uppstarten är hektisk och jag har huuuur mycket som helst att lära mig.

Första dagen här i Jordanien så fick vi våra lägenheter och åkte ut o åt lite bara.
Andra dagen var vi ut och dök i det helt fantastiska röda havet. Dyka lär vara något jag ska försöka göra så mycket som jag bara kan här nere, men än så länge tänker jag nog inte ta cert, är lite för rädd ; ) Tycker tryggheten med instruktörerna är det bästa.
Här dök vi ner i ett akvarium, helt seriöst. Sen såg vår instruktör att vi fortfarande hade kvar syre i tuberna, så vi simmade vidare till ett vrak och utforska det, sjukt coolt!


Btw, jag delar en stor 4:a tillsammans med Alexandra och Anna från min TEC-klass i Norrtälje. Känns både kul och tryggt! :D
Jag gillar vår lägenhet, dock verkar också kackerlackorna göra det, bara idag har vi tagit död på 15 st.

Det känns som att jag varit här i snart en månad, men förmodligen är det bara för att vi gjort så fruktansvärt mycket. Nu är vi ute på våran andra rundresetripp. Förra gången så var vi till Israel (som vi btw har utsikt över från vår lägenhet), Eilat ligger endast 10 min med bil bort. Där hade vi hotellcheck, såg delfiner och hyggade oss. Åkte upp mot Jerusalem, förbi döda havet.



Jerusalem kan vara bland de häftigaste jag har sett, klagomuren, jesus grav, och all historia o religion som ligger bakom hela staden. Kände mig nästan helig, nästan..



Vidare tillbaka till Jordanien, då hamnade vi i Amman, där vi hyggaade oss med att gå ut på ett litet italienskt hak o dricka vin. Värre trevligt. Tidig start morgonen efter, då skulle vi till döda havet.

Att bada i döda havet är precis som man läst om, jag vet att där på mellanstadiet någon gång så läste man om att man kunde flyta pga salthalten och sen dess så har det väl alltid varit mer eller mindre en dröm att få testa det.
Nu är det gjort. och ja, man flyter,, oj vad man flyter!
Vattnet har en oljig konsistens och känns inte direkt blött. Tillsammans med en lera som de utvinner från botten, så får man världens hälsokur för huden! Så självklart testade vi det, finns många fina och mindre fina bilder därifrån. Men en upplevelse vi sent kommer glömma! För att inte säga aldrig..





Vi har hunnit med en dag vid poolen, bara chillat och låtit alla nya intryck smälta in. Samtidigt som vi ägnar dag och natt åt att skriva manualer. För om ungefär 1 vecka tar vi emot våra första gäster från Oslo.

För tillfället är vi på en till rundresa, vi åkte kring 14 idag, till Wadi Rum, ut i öken där vi varit på jeep safari och upplevt den äkta öken. Ökenlandskapet är så sjukt spännande och coolt, skulle egentligen kunna jämföras med fjällandskapet i norr. Bara det att ökenlandskapet är aningen varmare, ochaningen häftigare ;) Avslutade dagen med att se på solnedgången och sedan att äta middag i ett beduinläger. (beduiner är ursprungsfolket, som bodde i öken och flyttade runt allt efter föda eller fiender)

Just nu befinner vi oss i Petra, Jordaniens mest välbesökta turistmål. Imorgon skall vi besöka det, hela dagen lång, ska bli sjukt intressant, sen ska vi vidare till Amman, Jerash och KArak. Blir borta totalt 4 dagar.

Alla i Jordanien är så fruktansvärt hjälpsamma och snälla, alla är übertrevliga, och inte alls de där påträngande folket som jag kan jämföra mot egypterna. Här finns det ingen som ens skulle peta på mig, trots att jag är blond, till skillnad mot egypten där dom sliter in folk i bilar. Nej, här är man så fruktansvärt välkommen och det känns helt fantastiskt att vara här!



Något annat som är coolt är att i Aqaba, där vi bor, så har vi som sagt utsikt över Eilat (Israel), man kan också se Egypten och vi är 15 km från Saudiarabiens gräns. Rätt häftigt ändå :)

Nu vill jag bara att ni alla också kommer ner och upplever allt det här häftiga som jag ser varje dag :D

Kommentarer:

1 Zlatan Fridberg:

Sandraaa...fan vad häftigt ni verkar ha det. Själv sitter jag i ett regningt Göteborg :) Hur mycker kostar en flygstol ner till er? Kan ja skeda med er i eran lgh isf? eller är ni borta på rundresor hela tiden? =) Smisk

2 Ailomaja:

I want to say that you have interesting info in this website. keep it going. thanks. greetings

Kommentera här: